Tijdens de slotdag van v.v. De Alblas op zaterdag 20 juni 2026 was er een bijzonder moment voor één van de bekendste gezichten van onze vereniging. Dirk Lugthart uit Oud-Alblas werd door wethouder Arco Bikker benoemd tot Lid in de Orde van Oranje-Nassau.
Een prachtige en meer dan verdiende erkenning voor iemand die al tientallen jaren van onschatbare waarde is voor sport, jeugd, vereniging en gemeenschap.
Dirk is al sinds maart 1966 bondslid van v.v. De Alblas. Daarmee is hij inmiddels al ruim zestig jaar verbonden aan onze club. Hij begon als jeugdvoetballer en schopte het als speler uiteindelijk tot het tweede elftal. Maar vooral buiten de lijnen heeft Dirk een indrukwekkende staat van dienst opgebouwd.
Als jeugdtrainer, trainer, jeugdcoördinator, organisator van jeugdactiviteiten en later ook als coördinator en hoofdtrainer van het damesvoetbal heeft hij generaties spelers en speelsters begeleid. In meer dan veertig jaar vrijwilligerswerk groeide Dirk uit tot een vaste waarde binnen de vereniging.
Binnen De Alblas werd zijn inzet al eerder gewaardeerd met de benoeming tot Lid van Verdienste en Erelid. Maar wie Dirk kent, weet dat hij daar zelf waarschijnlijk nuchter onder blijft. Voor hem was en is het vooral vanzelfsprekend om iets voor de club te doen.
Op 70-jarige leeftijd legde Dirk zijn officiële taken neer. Althans, zo stond het op papier. Want echt stoppen deed hij natuurlijk niet.
Nog altijd is Dirk vrijwel dagelijks op de club te vinden. Even helpen, iets regelen, ergens naar kijken, een handje toesteken: Dirk is het klassieke voorbeeld van iemand die nooit op de voorgrond hoeft te staan, maar zonder wie er op de achtergrond veel minder zou draaien.
Een manusje-van-alles, maar dan in de meest positieve betekenis van het woord.
Dirks betrokkenheid bleef niet beperkt tot v.v. De Alblas. Ook bij Huppel In Voetbal in Oud-Alblas zette hij zich jarenlang in. Tijdens deze activiteitenweek voor basisschoolkinderen uit de regio organiseerde en leidde hij het avondlijke voetbaltoernooi. Ook daar stond jeugd, sportiviteit en plezier centraal — precies de thema’s die als een rode draad door Dirks vrijwilligerswerk lopen.
Naast zijn inzet voor sport en jeugd was Dirk ook in zijn werkzame leven een vakman. Hij werkte meer dan veertig jaar als automonteur, onder meer bij Mercedes-Benz garage Dopern in Dordrecht, later onderdeel van de Wüst-groep. Daar groeide hij uit tot een zeer ervaren en meervoudig gecertificeerd autotechnicus.
Binnen het Mercedes-Benz-netwerk stond Dirk bekend als iemand naar wie moeilijke storingen werden doorgestuurd. Auto’s waarbij anderen het probleem niet konden vinden, kwamen naar Dordrecht voor “expert Dirk”. Ook leidde hij in de loop der jaren vele jonge monteurs op en werkte hij een periode als werkplaatschef.
De gemeente Molenlanden noemt Dirk een voorbeeld van langdurige maatschappelijke betrokkenheid en vakmanschap. Daar sluiten wij ons als v.v. De Alblas van harte bij aan.
Dirk staat symbool voor wat een vereniging sterk maakt: trouw, inzet, bescheidenheid, vakmanschap, betrokkenheid en liefde voor de club. Niet voor even, maar een leven lang.
Dirk, namens iedereen bij v.v. De Alblas: van harte gefeliciteerd met deze prachtige Koninklijke onderscheiding. Wij zijn trots op je en ontzettend dankbaar voor alles wat je voor onze club hebt gedaan en nog steeds doet.